Kui möödunud sügisel oli MTÜ Saverna KES KUS eestvedamisel ja Leader programmi abil meie MTÜ-de esindajatel võimalus käia Leedus uudistamas, mida teevad sealsed mittetulundusühingud ja mida on võetud ette Leader toetusel, siis augusti lõpul, 26.-28. august olid siin vastukülaskäigul leedukad.

Põlvamaa Partnerluskogul on sõprussuhted Leedu Ukmerge rajooni Leader tegevusgrupiga ja Saverna Kes Kus-i kutsel käisid neil külas tosin leedukat Lyduokiai külaseltsist. Sanast külaseltsist pärines ka tore kapell, kes osales kaks aastat tagasi Valgjärve valla sügispeol.

Alustasime leedu külalistele meie piirkonna tutvustamist Suure-Munamäega. Kaunis vaade tornitipust andis ülevaate meie asukohast naabrite suhtes.
Seejärel uudistasime elu Ööbikuorus. Seal sai näha, kuidas on võimalik mitmete ettevõtlike inimeste ja erinevate projektide abil püsti panna toimiv teemapark.
Reisiväsimus kadus kui nõiaväel jalutuskäigul Võru linna rannapromenaadil. Vedas ka seetõttu, et üheks reisisaatjaks olin palunud Soodoma külaseltsi esindaja Ülar Kõrge, kes töötab Võru linnavalitsuses ja oli otseselt seotud rannapromenaadi projekti teostamisega.

Teel majutuskohta Cantervillasse külastasime MTÜ-d Osula külaselts, MTÜ-d Soodoma küla, peatusime Valgjärvel ja möödusime Koolikülast.
Cantervillas toimus kohtumine meie MTÜ-de esndajatega. Osalesid juba eelpool mainitud Soodoma, Valgjärve, Kooliküla, Saverna ja Maaritsa rahvas. Saima Värton oli ühtlasi ka meie valla vanima MTÜ -Pikajärve Laager- esindaja. Rääkisime sellest, mis tehtud ja mis teoksil, lyduokiailased esitlesid oma slaidiprogrammi. Seltskondlikus osas tegid muusikat leedukad koos Ülariga, esines tantsutrupp Õietolm ning nauditi õhtut parvesaunal.

Laupäeva hommik viis meid läbi Saverna külakeskusest, veidi põhjalikuma tutvumise tegime Maaritsa kultuurimaja ja külaplatsiga, kus Maaritsa külavanem Astra Kittus viskas õhku idee, et järgmisel kohtumisel võtame ette ühise leivaküla valmistamise.

Tartus tegime jalutuskäigu vanalinnas, kus meil oli võimalus ka tänavamuusikuid mängida. Sügava mulje jättis külalistele Mänguasjamuuseum.
Tartust tagasi suundusime Postiteele ja tutvusime Postitee arendustega ning külastasime Maanteemuuseumi. Õppereisi järgmine külastus oli savvusanna projektiga tutvumine. Kõik soovijad said käia Ülari talus Soodoma külas suitsusaunas ja ühiselt valmistati õhtusöök. Päeva ja ühtlasi ka õppeprogrammi lõpetasime külastades MTÜ Lahedalt Lendama noorteprojekti muusikaüritust Laheda Rock. Seal oli meil kohtumine ka Põlvamaa Partnerluskogu tegevjuhi Tiiu Rüütle ja Laheda Rocki peakorraldaja Andres Määriga.
Peale ööbimist Pikajärvel Cantervilla lossis asusid leedukad tagasi kojusõidule ja tegime plaane, et selliseid ühiselt sisukalt veedetud kokkusaamisi korraldame ka edaspidi.