Põlvamaa Partnerluskogu tegevuspiirkonna ettevõtjad käisid uurimas, milles peitub Saaremaa väikeettevõtjate edu võti. Vanasõna ütleb, et parem üks kord näha kui kümme korda kuulda.

Kohaliku toidu tootmine ja turustamine on Eesti suurimal saarel heal järjel. Seda kindlasti tänu tootjate võrgustikule. Saaremaa ehtsa toote sügavsinist märki võib leida ka Põlvamaa poelettidelt. Selle Saaremaa Leader tegevusgrupi, Saaremaa Ettevõtjate Liidu ja Saarte Turismiarenduskeskuse koostööna valminud kaubamärgi on muhedate reklaamklippidega kõigi eestlaste jaoks tuntuks ja usaldusväärseks teinud nende omakandimees Ivo Linna.


Eesti läänepoolseimas vallas Lümandas tutvuti Leedri küla ja kadakasiirupitaluga.

Lümanda kooli külastades selgus, et tervisliku ja maitsva toidu saladusi õpetatakse juba koolis, sest koolil on suur roll lapse väärtuste ja hinnangute kujunemises. Taludega tutvumine, kooli oma peenramaa ja toiduvalmistamise õpitoad on Lümandal igale koolijütsile iseenesestmõistetav.

Toidutootmisega seoses käisid ettevõtjad uudistamas veel kadakasiirupi tootmist ja Koplimäe mahetalu tegemisi. Läbi astuti ka Pöide Pruulikojast. Pruulikoja käsitööõlu on oma meki ja disainiga võitnud tarbijate südameid. Pruulikoda on pereettevõte, mille omanike Kristeli ja Koidu sõnutsi olid nad dilemma ees – kas minna või jääda? Kui poleks olnud võimalust saada ettevõtluseks investeeringutoetusi, oleks Saaremaa ühe pere ja ühe ettevõtte võrra vaesem. „Toetused on selleks, et me elaksime maal,“ sõnas pruulikoja omanik Koit Kelder oma otsuse põhjenduseks.

Lisaks toidutootmisele uuriti ka muid ettevõtmisi. Külastati ettevõtet Alunaut, mis tegeleb väikelaevade ehitusega. Suurem osa Alunaudi toodangust läheb ekspordiks. Põlvakad said uudistada ka Salme jahimaja ja selle juurde kuuluvat lihakambrit.

Mõnusa elustiilinäite said ettevõtjad Sörve Villaveskist, mille omanikeks on terve küla. Siinkohal täpsustuseks, et Lõu külas, kus villaveski asub, elabki vaid üks pere.

Inspireerivaks meie ettevõtjate jaoks oli saarlaste oskus teha ettevõtte tootmisprotsess külastajatele põnevaks. Hea näide sellest oli lupja tootva ettevõtte AS Limex eestvõttel rajatud Lubjateemapark. Läbides matkaraja, mille käigus saad teada lubjatootmise protsessist ja traditsioonidest, kasvab ka usaldus toote ja selle kvaliteedi vastu.

„Loodan, et meie piirkonna ettevõtjad tõid Saaremaalt kaasa uusi ideid ja said julgustust oma plaanide teostamiseks. Vähemalt see on nüüd selge, et edu võti peitub koostöös. Koostöö aga kujundab piirkonna ilmet. Nii mõnedki maaelu probleemid saab lahendada ettevõtjate koostöös leiduvate uuenduslike lähenemiste abil,“ lausus võtme otsimise tulemust kokku võttes partnerluskogu tegevjuht Tiiu Rüütle.